Monday, October 15, 2012

gåtor...


Vad är det för likheter mellan en amatörkonstnär och en utbildad konstnär?

Svar; båda har rätt att kalla sig konstnär.

 

Vad är det för skillnad mellan en amatörkonstnär och en utbildad konstnär?

Svar; den utbildade har skyhöga studieskulder!

 

Det är väl dags att vi börjar röja upp och klarlägga för oss alla vad som är vad, eller?!

Detta är i stor grad en politisk fråga, en fråga om att se vad utbildningar ger, varför man tar studielån etc för att få en gedigen utbildning som man borde kunna försörja sig på och få ut de pengar och tid som man faktiskt lagt ner på många års studier.

Vet inte hur många gånger jag hört; varför blev du inte läkare istället med alla dina studieår?! Vem fan frågare en läkare efter 8-10 års studier, varför blev du inte konstnär istället?! Själv har jag 8 års konstskolor bakom mig samt 2 år av pedagogiska studier, jag är utbildad fritisledare först och sen har jag byggt på mina studier för att till slut ha en MFA i tillämpad konst som borde ge mig både högre lön, fler intressanta arbetstillfällen och absolut inte frågan; varför blev du inte…

 

No comments: