Monday, October 15, 2012

det här är en av alla saker som gör mig förbannad...


Det här en av alla saker som gör mig förbannad these days…

Att en bloggerska som blivit känd för att provocera på sin blogg och tydligen också avstängd ifrån några av de socialmedierna kallar sitt bloggande för ett konstprojekt, så himla lätt att om saker skiter sig kalla sig konstnär. Att i samma artikel (nu är det Metro som gjort detta inlägg och liknelse) nämna Pål Hollender, Anna Odell, Lars Vilks, Elisabeth Ohlson Wallin och Makode Linde det är att blanda äpplen och päron som nån gammal typ skulle ha sagt… De sistnämnda ÄR konstnärer och det är det som är den stora skillnaden! Sen är det konstnärer som vi andra konstnärer i ur och skur behöver ta i försvar, vilket i sin tur är irriterande MEN lik förbannat är de konstnärer och det de gör är konst vare sig man väljer att gilla det de gör eller inte, det kan inte var upp till var och en att säga att ”jag gillar det inte, för mig är det inte konst” det är det iallafall.  Blir både förbannad och trött när det inte är någon hejd på vad folk kommer undan med i konstens namn… Är en provocerande handling som tydligen verkar ha gått över styr (nu är jag inte helt insatt i detta fall, är inte intresserad av skandal beautys)konst helt plötsligt?! Måste man inte ha en väl utarbetade idé innan, mer än att man sagt till sina vänner att nu gör jag ett konstprojekt och vi får se hur lång tid det tar innan det går åt helvete och jag kan gå ut och säga att; hej, det var ju ett konstprojekt för bövelen.

Då måste jag säga att jag är grymt mer imponerad av Fredrik Mattson som kallar sig amatörkonstnär med sitt kronprojekt där han lät tillverka 8 svenska enkronor med texten; Vår horkung till kung” Han slingrade ju sig kanske en anings med att säga” Jag tänker inte berätta om konstens innehåll, för jag är amatörkonstnär”, så gjorde han slut på den diskussionen om vad som drev honom att ställa till och smäda kungen…

No comments: