Saturday, April 4, 2009

in Swedish… sorry!

Anonyma klubben, troligast med start i Frankrike, men jag är inte säker…
Är det någon som vet mer, lämna en kommentar, jag är grymt nyfiken på denna fantastiska braiga och fina och helt osjälviska rörelse som tydligen har funnits i Sverige sedan mitten av 1990 talet.

Idén är att man ger till någon, utan att veta vilken… Typ att man betalar en extra kopp kaffe på ett fik, så hälsar man genom personalen att det är ifrån anonyma klubben.

Man går med i klubben på helt eget bevåg, inga registreringar eller andra medlemsregister, man säg typ till sig själv att NU är jag med i anonyma klubben och ger där jag tror att det kan glädja andra.

Sååååååååååååå fantastiskt fint! MEN det gäller ju att man litar på att den man ber föra det vidare verkligen gör det, därför bör kanske det man skänker inte vara mer än typ 25 kr…
Bara för att inte locka medhjälparen att sno åt sig det för egen vinning, och när allt kommer omkring så är det ju i det här fallet inte storleken på beloppet som spelar någon roll, det är gesten som är viktig.

Jag kommer definitivt att ansluta mig till denna klubb!
Känns som om att det passar som handen i handsken, att ge utan motprestation.


http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/artikel_491751.svd

även bloggen 365 saker har tagit upp denna klubb som en grej att göra under året. Bra jobbat!
http://www.365saker.se/deltagarportalen/bli-medlem-i-anonyma-klubben

No comments: