Monday, August 18, 2008

Annika Åkerfelt at galleri hnoss in Gothenburg…

I MANEGEN

Allt pågår i manegen, föreställning efter föreställning. Av vissa minns man bara fragment. Med tiden smälter minnen samman och blir till något nytt.
Som skådespelare och akrobater rör sig mina figurer och deras redskap över sina scener, ingen vet var dom varit eller vart dom är på väg, inte ens dom själva minns längre…

Annika Åkerfelt
Jewellery artist from Sweden/Finland
Smyckekonstnär från Sverige/Finland
Galleri hnoss 30 augusti – 21 september

Annika Åkerfelt, född i Finland men nu verksam i Stockholm, inleder höstens utställningar på Galleri hnoss.
Annika utbildade sig till smyckekonstnär på Högskolan för Design och Konsthantverk
(MFA 2004) i Göteborg efter att ha läst till guldsmed i Finland.
Hon har haft ett flertal utställningar de senaste åren, både i Sverige och utomlands och är känd för sina smycken i porslin.

"Jag arbetar med porslin i liten skala, fastän relativt stor i smyckesvärlden. Med precision och tålamod gestaltar jag smycken och objekt som är unika fastän de är gjutna. Med mina gjutna delar bygger jag egna världar. Jag sammanfogar dem och använder mig av guldsmedstekniker i materialet, variationsmöjligheterna är oändliga. Jag utvecklar egna dekaler, där det tvådimensionella trycket på de tredimensionella formerna blir något eget. Jag hämtar inspiration i vardagliga ting där betraktaren lockas att utveckla egna associationer utanför objekten, mitt arbete anspelar på igenkännandet och erfarenheter hos betraktaren. Om man dröjer sig kvar för att något har fångat ens intresse, kan man upptäcka saker man delvis känner igen. Smyckena i denna serie är bärbara men fungerar även som skulpturer då de inte bärs på kroppen."
Annika Åkerfelt



http://www.konstepidemin.com/hnoss/

No comments: