Sunday, September 18, 2011

jewellery, ceramics and painting… and more jewellery…

The weekends coming up…

Märta Mattsson, Karin Östberg, the opening of Mexico – poetry and politic at the Nordic aquarelle museum, Nordiska akvarell museet and Lisa Björke at gallery Two little birds…

I hope I have the opportunity to see them all, but I think I choose the Mexico art this weekend.
Jewellery, ceramics and painting…


Four
Nästa helg gästas Four av Märta Mattsson. Hennes häpnadsväckande förmåga att balansera på gränsen mellan det vackra och det motbjudande har gjort henne välkänd på den internationella smyckescenen, och vi är stolta att presentera utställningen Rebirth.

Välkommen!
Karin, Hanna, Ellen och Malin


Sintra
presenterar
KARIN ÖSTBERG
kompositioner
24 sep - 18 okt 2011

”Mina arbeten:

Sedan ca 10 år tillbaks har jag arbetat med hål.
Jag skär ut mönster i leran.
Jag söker rytm och självklarhet.
Mellanrummen, leran och glasyren bildar alla olika mönster.
Och har alla lika stort värde och betydelse i mina verk.
Mönster i lager på lager.
Det tar tid och går långsamt.
Jag funderar inte så mycket över innehåll eller mening, jag försjunker i processen att göra och i upptäckterna
av möjligheter som uppstår när jag arbetar.
Jag låter mig svepas iväg.
Jag ser glimtar av variationer, fragment av förändringar och fördjupar mig.
Mina glasyrer:

Jag har experimenterat fram så kallade ”krypglasyrer” i lergodstemperatur för att kunna få fram starka
klara färger. Olika sinsemellan i struktur och färg,
Alla föremål, även de små Plupparna, är alla brända 3 gånger.
Jag tycker att krackeleringarna adderar en mjukhet till de annars så enkla formerna och de kontrollerade
matematiskt skurna mönstren.
På Sintra kommer jag att visa jag mina genombrutna Plattor.
Inverterade hål blir till Bollar och små Pluppar som jag gruppvis arrangerar i olika kompositioner.”
Karin Östberg, juni 2011
Karin Östberg är född 1955 i Kramfors i Ångermanland, men är sedan många år bosatt i Göteborg, där hon
1985-1990 utbildade sig till keramiker på HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk. Sedan 1992 arbetar
hon i sin ateljé på Konstepidemin i Göteborg.
Karin har deltagit i ett stort antal utställningar, både inom och utom Sverige och erhållet ett flertal stipendier.


Lisa Björke

Animalia
Solo exhibition at Two little birds
Gothenburg, opening 24 sep
untill 20 oct.

http://www.lisabjorke.se/





http://www.martamattsson.com/


http://www.oestberg.blogspot.com/


http://www.akvarellmuseet.se/Kultur_Default.aspx?id=47014



Märta Mattsson exhibition scheduler this autumn/winter, I got it by e-mail…

Dear all,

I just wanted to give you an update about some exhibitions I will be showing work in during this autumn/winter. This week you can view my work in London at the exhibitions HEMMA and Ung8 which both run during the London design festival. I also have a solo exhibition opening this Saturday at Gallery Four in Gothenburg (see attached invitation).

September

Rebirth

Solo exhibition
24 September- 15 October
Four, Nordhemsgatan 74, Göteborg, Sweden

HEMMA
17-24 September
Swedish Design goes London at the Residence, Swedish Ambassador’s Residence
27 Portland Place London W1B 1QA

Ung8- Young Swedish Design
22-25 September
Designers block i Clerkenwell, London


October

A Pieceful Swedish Smörgåsbord
28-30 October
Umeå- more information to come


November

Psycho
B-side festival
Märta Mattsson, Lisa Björke, Nina Sajet and Francisca Bauza
3-6 November
Studio K, Timorplein 62, Amsterdam

Geograhy
Curated by Susan Cummins and Mike Holmes, AJF
3-6 November, SOFA Chicago

Organ/ism
3 November-24 December
QUIRK GALLERY (showing through Sienna Gallery) 311 W Broad ST. Richmond, USA


December

Rebirth
Solo exhibition,
Galerie Diane et Eric Lhoste
25 avenue Edouard VII, 64200 Biarritz , France


Best regards.
Märta

No comments: