Monday, March 12, 2012

coming up... Linda Marie Karlsson at Sintra...

sintra
presenterar
LINDA MARIE KARLSSON
17 mars - 10 april 2012

Into the woods

Naturen är en ständig inspirationskälla och utgångspunkt i mitt arbete med smycken. Naturen är perfekt, oändlig, vacker och beständig. Den ger trygghet, vila och obegränsat med formidéer.
Projektet Into the woods startade i en gestaltning av vemod. Vemodet är en längtande, melankolisk men också skön känsla.
Jag ser skuggor av grenar röra sig på den vita väggen och fylls av vemod. Vanligtvis tänker jag
knappt på de nakna träden utanför, men när jag ser skuggorna stannar jag till en stund. Jag tänkerpå minnen, stunder som aldrig kommer åter och på framtiden. Vemodet är en reflektion över frånvaro och sorg men innehåller också gott mod och hopp. Jag tar ett djupt andetag och går vidare.
Under arbetets gång har min fascination över grenars former väckts. Jag samlar grenar och elektroformar dem till en kopparklädd yta som sedan patineras med oxid eller emaljlack. Vissa grenar sätts ihop i kluster medan andra är solitära. Någon får en knopp av porslin eller trä och en annan kokonger fyllda med krossad ädelsten eller glas.
Dessa grenar är som frusna ögonblick ur naturen. Som smycken får de en plats på kroppen och
ett nytt liv.

Linda Marie Karlsson, mars 2012

Smycke-våren på Sintra fortsätter!
Nu är det dags för smyckekonstnär Linda Marie Karlsson.
att visa sina vackra smycken här på Sintra.
Välkommen att kontakta Sintra för mer information.
Vernissage lördag 17 mars
Varmt välkommen!

No comments: