Sunday, February 16, 2014

coming up in Gothenburg...

Kim Buck, Tore Svensson och Karin Seufert tillhör smyckekonstens absoluta elit. Med långa karriärer bakom sig fortsätter de att föra konstgenren framåt med en imponerande kreativitet och hantverksskicklighet. KGB visades för första gången i Köpenhamn och efter utställningen i Göteborg kommer den visas på galleri Martina Dempf i Berlin.


Välkommen till vernissagen på Four fredagen den 28e februari 17.00-21.00 

Fredagen den 21/2, 13.00 kommer Karin Seufert att hålla en föreläsning på HDK - Högskolan för design och konsthantverk. För mer information maila 
karin@foursweden.com

Utställningen pågår t.o.m 29e mars 

Hälsningar från Karin och Four
Mer information finns på www.foursweden.com
Följ oss på facebook: 
www.facebook.com/foursweden 
Vill du inte få fler utskick från Four, maila "nej tack" till 
info@foursweden.com




Karin Roy Andersson

www.foursweden.com
www.karin-roy.se

Four
Nordhemsgatan 74
Göteborg, Sweden
+46730864249






KGB: Köpenhamn, Göteborg, Berlin

Titeln KGB är hämtad från initialerna från städerna Köpenhamn, Göteborg och Berlin, de städer där konstnärerna är verksamma och där utställningen visas.
De tre konstnärerna Kim Buck (Danmark), Tore Svensson (Sverige) och Karin Seufert
(Tyskland) har mycket gemensamt i sin inställning till smycken och material. Karin
Seufert har samlat plastkapsyler i olika storlekar och färger som hon har sorterat
och smält och gjort till broscher och halssmycken. Kim Buck har funnit stenar runt
om i Danmark som naturen har format och polerat och som han har försett med en
individuell och utsökt utförd ögla så att stenarna kan bäras som halssmycken. Tore
Svensson arbetar även gärna i serie med variationer på samma tema. Broscherna i stål
är formade som lådor och målade inuti i olika färger. De berättar om hans stora intresse
för måleri och vad färger kan beskriva. Detsamma gäller för hans ringar med rör, medan
ringarna av trä handlar om tomrummet i Tube-ringarna.
Plast, sten, stål och trä är inte ädla eller värdefulla material i konventionell mening.
Men hur får smycken ett mervärde som pekar bortom materialet? Det är en fråga som
är central i utställningen. Den erbjuder också en del svar. Konstnärens omvandling av
material innebär en förflyttning från dess mer vardagliga ursprung och en förfining
genom det hantverksmässiga utförandet som det har utsatts för. Detta har gett
materialet ett konstnärligt värde. Ett annat svar är att människorna som tar smyckena i
bruk tillför personliga berättelser, symbolisk kraft och emotionellt värde.
Karin Seufert har genom att fotografera sina broscher på olika personer klargjort hur
var och en av dem gör smycket till sitt eget. Kim Bucks svar är mer ironiskt. Han har
försett varje sten med ett intyg där fyndplats, art, vikt och annan relevant information
har registreras. Certifikatet är en parodi på hur smyckeindustrin ger en mer eller mindre
sann och relevant information när man köper ädelstenar för att tillgodose marknadens
efterfrågan för "raritet", "ädel" och "äkthet". Den typen av värdestegring är vad han vill
utmana i sitt projekt. Det verkliga värdet är för honom inte är relaterade till materialets
inköpspris utan innebörden som smycket får hos personen som bär det.
Namnet på utställningen och dess likhet med den sovjetiska underrättelsetjänsten,
KGB,s gör det lätt att komma ihåg. Kanske finns det också andra likheter - om än i mer
bildlig betydelse. De tre konstnärerna förekommer ofta som agenter för påverkan av
samtida smyckekonst, men de gör det fullt öppet och utan dold agenda.


Jorunn Veiteberg

No comments: